lauantai 9. huhtikuuta 2011

Puhelinmyyjät käyttävät vanhuksia hyväksi

Olen joutunut tämän vuoden aikana selvittämään ja perumaan sekä äitini, että anoppini virheellisiä lehtitilauksia. Kyse on ollut kolmesta eri kustantamosta ja yhteensä viidestä lehdestä. Kaikissa tapauksissa en voi tietenkään olla varma, ovatko iäkkäät äitini ja anoppini hyväksyneet lehtitilauksen jollain tavalla. Minkäänlaisia vahvistuskirjeitä lehtien tilaamisesta en kuitenkaan ole löytänyt yhdessäkään tapauksessa.

Viimeisimmässä tapauksessa äidilleni alkoi tulla maaliskuun lopulla uudelleen eräs lehti, jonka olin perunut jo kertaalleen tammikuun lopulla. Tammikuussa sovin lehden asiakaspalvelun kanssa, että äidiltäni tulleet tilaukset eivät mene läpi, vaikka joku puhelinjobbari puhuisi äitini ympäri tilaamaan lehden.

Huhtikuun alussa soitin uudesta tilauksesta lehden asiakaspalveluun ja selvitin, miten on mahdollista, että äidilleni tulee taas ko. lehti. Asiakaspalvelija totesi, että lehtimyyjä on ilmeisesti ollut turhan innokas. Äitini väittää, että kukaan lehtimyyjä ei ole soittanut tammikuun jälkeen. Eli onko puhelinmyyjä tilannut lehden äidilleni ilman äitini suostumusta? Eihän tämä nyt näin voi mennä. Kaikkien vanhusten omaiset eivät välttämättä voi olla kokoajan soittelemassa lehdille ja perumassa vääriä tilauksia.

On varsin kummallista, että lehtien puhelinmyynnin annetaan rehottaa näin valtoimenaan. Sähköpostissa tulevaan roskapostiin, eli spämmiin suhtaudutaan erittäin kielteisesti. Minkä takia yhtä häiritsevään ja väärinkäytökset mahdollistavaan puhelinmyyntiin, eli puhelinspämmiin ei puututa kovalla kädellä? Olisi hyvä, jos puhelinmyynti kohdistuisi vain niihin henkilöihin, jotka sitä ovat erikseen halunneet ja jätettäisiin muut rauhaan.

Julkaistu Aamulehti mielipide 9.4.2011

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti